Supportwerkzaamheden op afstand

Ondanks dat we veel vanuit huis moeten werken en dat veel van de werkplekken bij klanten gesloten zijn, voeren we voor klanten werkzaamheden op afstand uit.

Een voorbeeld is het project dat collega Monique afgelopen maanden voor een bibliotheek van een van onze klanten heeft uitgevoerd. Een van de taken van deze afdeling is de kennisorganisatie te ondersteunen met alle mogelijke informatie. Deze wordt onder andere beschikbaar gesteld middels het bibliotheekpakket X-ref. Een van de klussen waar men in het dagelijkse werk niet aan toe komt is de verwerking van een groot aantal cd-roms met congresverslagen over diverse onderwerpen. Het zijn verslagen van congressen waar kenniswerkers aan hebben deelgenomen of hebben bijgedragen. Interessante informatie dus om te bewaren en te ontsluiten. Ook omdat niet alle computers meer zijn voorzien van een cd-rom speler en omdat de betreffende cd-roms mogelijk in de toekomst niet meer te lezen zijn.

De inhoud van de cd-rom is op het netwerk geplaatst. In X-ref is een record aangemaakt met een formele en inhoudelijke beschrijving van het congres en met een link naar de verslagen op het netwerk. Op deze manier zijn de cd-roms niet meer beschikbaar voor alleen die ene afdeling of locatie, maar kunnen alle kenniswerkers het op een centrale locatie terugvinden.

Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden heeft de klant ingekocht supportbudget ingezet. Met supportbudget kopen klanten uren in die, in samenspraak, voor verschillende werkzaamheden, op willekeurige momenten, kunnen worden ingezet. Het zijn juist deze arbeidsintensieve klussen die voor uitbesteding in aanmerking komen. Deze werkzaamheden zouden natuurlijk normaal gesproken bij de klant plaatsvinden. Maar met inspanningen van de klant (bibliotheek en ICT) is het gelukt om in deze bijzondere tijd de werkzaamheden vanuit huis uit te voeren.