In april, mei en juni vonden de jaarlijkse X-ref klantendagen plaats. In 4 bibliotheken, verspreid over het land kwamen X-ref gebruikers en Ingressus bij elkaar om de laatste ontwikkelingen met X-ref te tonen en onderling ervaringen uit te wisselen.
We zijn gastvrij ontvangen bij de bibliotheek van Yulius te Dordrecht, de Dimence Groep in Zwolle, de NoordWest Ziekenhuisgroep (voorheen MCA) te Alkmaar en Dichterbij te Gennep. De geplande bijeenkomst in het noorden van het land kon niet doorgaan. Klanten die zich voor deze locatue hadden aangemeld zijn individueel bezocht.
Na een introductie namens de bibliotheek waar we te gast waren, startte de dag met een presentatie door Ger de Bruyn of Rody Jordens. In deze presentatie aandacht voor de ontwikkelingen in de digitale dienstverlening en de rol van de bibliotheek. Ger heeft in maart het congres Computers in Libraries (CILIB) bijgewoond. Hij heeft kennis gemaakt met de auteur van het boek ‘Start a revolution’, Ben Bizzle. Hij promoot de actieve marketing van de diensten van de bibliotheek. Andere ontwikkelingen die Ger schetst zijn: het bibliotheeksysteem wordt steeds meer een content management systeem (CMS) en de opkomst van de actieve distributie van informatie door bibliotheken. Een vorm hiervan is attendering via een digitale tool: informatie op maat en direct naar de eindgebruikers sturen. Voor het beheren van de informatie en samenstellen van profielen is een belangrijke rol voor de informatiespecialist weggelegd.
Het model Kennisplein dat in samenwerking met de bibliotheek van de Hoge Raad is ontwikkeld is een stap in het actief aanbieden van informatie. Hierbij is er de basisvorm waarbij alle informatie voor iedereen wordt aangeboden met daarnaast een selectie voor specifieke gebruikersgroepen en een persoonlijke omgeving voor de individuele gebruiker. Om deze visie in de praktijk verder te realiseren werkt Ingressus actief samen met leveranciers en partners
Rody presenteert aan de hand van praktijkvoorbeelden de ontwikkelingen van X-ref van het afgelopen jaar. Was er voorheen één grote update per jaar, nu is er bijna elke maand en grotere of kleinere update. Getoonde voorbeelden zijn die van de vastgoedbibliotheek van de Amsterdam School of Real Estate (ASRE), zzyzx water en het kennisplein van de Hoge Raad. De indeling in blokken met korte teksten afgewisseld met afbeeldingen geven het portaal een modern uiterlijk. Daarnaast is het portaal schaalbaar zodat deze ook op tablets en mobiele telefoon goed wordt getoond. Het gebruik van filters om een zoekactie te verfijnen is ook een van de recente toevoegingen. Om gebruikers optimaal van informatie te voorzien is de trend om informatie per vakgebied te groeperen waarbij zowel boeken, tijdschriften en databases over één onderwerp bij elkaar worden gepresenteerd.
Een mooie nieuwe functionaliteit is ook dat er meerdere catalogi onder een overkoepelde catalogus kunnen worden samengevoegd.
In de komende zomermaanden wordt de documentatie voor X-ref5 bijgewerkt en beschikbaar gesteld op de website van X-ref . Alle documentatie voor het opzetten van een nieuwe responsive site is beschikbaar.
De nieuwe versie voor HAN is in ontwikkeling. Er is een web-api ontwikkeld voor Ebsco en Proquest. Daarnaast kunnen gebruikersrollen voor het beheer worden ingesteld. Er zullen geen wijzigingen in de links zijn. Wanneer de uitrol van Han4 zal plaatsvinden is nog niet vastgesteld.
Na de presentaties en gezamenlijke lunch vertelde elke bibliotheek iets over de eigen dienstverlening. Zo was er bijvoorbeeld aandacht voor My-TOC, een database met publicaties van medewerkers en hoe wordt omgegaan met de vele bezuinigingen en fusies. Ook het uitwisselen van praktische tips en kennis is een gewaardeerd onderdeel van deze klantendagen.
Heeft u interesse in de powerpoint presentatie van de klantendagen, of wilt nadere informatie over X-ref. Neem dan contact op met de servicedesk (servicedesk@ingressus.nl).